Suosikkipaikka -haastattelu
Tässä harjoituksessa oppijat haastattelevat henkilöä ja kirjoittavat sitten lyhyen tekstin. Haastattelun ja tekstin aihe on suosikkipaikka. Oppijat etsivät haastateltavan, suunnittelevat kysymykset, haastattelevat ja kirjoittavat haastattelun pohjalta tekstin. Harjoituksen voi tehdä myös yhteisöä osallistavana, ylisukupolvisena projektina.
| Kohderyhmä: A2–C2
OHJE
TARVITSET
-
Haastatteluun: Kynä ja paperi/vihko tai esimerkiksi kännykän äänitin/tallennin
-
(Kamera, esimerkiksi kännykän kamera)
-
Kirjoittamiseen: Kirjoitusvälineet (kirjoittaa voi joko tietokoneella tai käsin)
TEE NÄIN
Oppitunti 1
-
Lukekaa lehtijuttu (alla)
-
Tutustukaa lehtijutun osiin: mikä on osien tehtävä?
-
Suunnitelkaa haastattelutilanne:
-
esittelet sinut ja koulutehtävän haastateltavalle
-
äänität haastattelun tai kirjoitat muistiinpanot
-
otat valokuvan, jos haluat
-
kiität haastateltavaa lopuksi
-
-
Oppijat miettivät ketä haastattelevat - esimerkiksi perheenjäsentä tai ystävää. Oppijat suunnittelevat ohjaajan kanssa, miten haastattelun aika sovitaan.
Kotiläksy / oppitunti 2
Sitten me haastattelemme! Muista kirjoittaa muistiinpanot ja/tai äänittää haastattelu.
Suunnittele kysymykset valmiiksi. Selvitä esimerkiksi:
-
Haastateltavan nimi, ikä, ammatti ja asuinpaikka.
-
Haastateltavan suosikkipaikka
-
Missä suosikkipaikka on?
-
Mitä haastateltava tekee suosikkipaikassa?
-
Miksi se on haastateltavan suosikkipaikka?
-
Voit ottaa kuvan haastateltavasta tai pyytää/etsiä netistä kuvan suosikkipaikasta.
Oppitunti 2-3
Haastattelun jälkeen kirjoitetaan teksti. Lehtijutussa on:
-
Otsikko ja ingressi eli johdattelu
-
Leipäteksti:
-
Kuka on haastattelussa - henkilön esittely
-
Mikä on haastateltavan suosikkipaikka - paikan esittely
-
Miksi se on haastateltavan suosikkipaikka?
-
Lopetus.
-
-
(Kuva ja kuvateksti)
-
Kirjoittajan nimi, kuvaajan nimi
Lopuksi lukekaa tekstit ääneen.
Voitte koota teksteistä yhteisen artikkelin - katso alta esimerkki Lapin Kansasta.
Vinkki! Haastattelupäivän voi pitää yhdessä. Opettaja voi esimerkiksi sopia vierailun paikalliseen vanhainkotiin, tai oppijat voivat haastatella toisiaan.
TUNNETKO SANAT?
haastattelu
äänitin
lehtijuttu
osa
suunnitella
tilanne
haastateltava
kiittää
ammatti
suosikki
esittely
koota
Lähde:
Lapin kansa 12.2.2020.
www.lapinkansa.fi/lempipaikkoja-rovaniemella-kultamalmia-valtavia-be/620055
ESIMERKKIJUTTU JA LEHTIJUTUN OSAT
LISÄTIETOA OPETTAJALLE
Historiankirjoista voimme oppia historian tapahtumista ja suurista linjoista. Vanhoja karttoja katselemalla ja nykyisiin vertaamalla voidaan saada selville, miten ympäristö on aikojen saatossa muuttunut. Muistitieto sen sijaan on ihmisen kokemuksen historiaa ja siten se tuo uusia näkökulmia käsitykseemme menneisyydestä. Muistitieto on nimensä mukaisesti ihmisen muistamaa ja kertomaa tietoa menneisyydestä. Se kertoo siitä, miten menneisyyden tapahtumia on koettu. Sen avulla päästään käsiksi näkymättömään tietoon, eli sellaisiin historian tapahtumiin, jotka muuten jäisi historiankirjoihin kirjaamatta.